Siemię lniane

Siemię lniane – czyli nic innego jak nasiona lnu – jest bogate w liczne związki mineralne, a w efekcie stało się bardzo popularnym elementem medycyny naturalnej i przypisuje mu się szerokie spektrum leczniczych zastosowań. Roślina wykazuje właściwości wspomagające leczenie chorób związanych z układem oddechowym i pokarmowym, a spora zawartość substancji śluzowych sprawia, że jest również wykorzystywana w produkcji wszelkiej maści kosmetyków.
Nasiona lnu to bogate źródło błonnika, tłuszczów (przede wszystkim wielonienasyconych i jednonienasyconych), witamin B1, B6 i kwasu askorbinowego oraz substancji mineralnych takich jak: magnez, wapń, cynk i żelazo. Siemię lniane zawiera sporo substancji śluzowych, z których pozyskuje się olej, ten z kolei zawiera nienasycone kwasy linolenowe i linolowe, witaminę z grupy E, a także fitosterole. Do celów leczniczych można wykorzystać ziarna lnu w różnej formie – zarówno w całości, w postaci oleju, a nawet wytłoków w formie mączki lnianej. Jakby tego było mało, w zależności od schorzenia ziarna z lnu można aplikować zewnętrznie oraz wewnętrznie.

Zbiory lnu rozpoczynają się w okresie letnim, kiedy to roślina nie jest jeszcze w pełni dojrzała i przybiera zielono-żółtą barwę. Następnie zbiory pozostawia się do wysuszenia, któremu towarzyszy proces dojrzewania i nabranie właściwej (brązowawej) barwy dobroczynnych nasion.

 Rozliczne właściwości lecznicze wykazywane przez siemię lniane

Olej tłoczony z tak preparowanych nasion lnu (w niskiej temperaturze) w swej zawartości zawiera niemal pięćdziesiąt procent tłuszczów nienasyconych (zawierających kwasy OMEGA-3 i OMEGA-6), spożywanie tychże substratów jest bardzo pożądane i wywiera dobroczynny wpływ na stan naszego organizmu. Ściśle mówiąc powoduje obniżenie szkodliwego cholesterolu we krwi i zastąpienie go cholesterolem HDL, który z kolei uważany jest za dobroczynny, bowiem pełni funkcję ochronną (odprowadza lipoproteiny LDL do wątroby w której jest niwelowany), tym samym zabezpiecza przed chorobami serca. Kwasy Omega-3 są też budulcem tkanki mózgowej, a także innych komórek organizmu, dlatego ich spożywanie jest bardzo pożądane dla poprawnego rozwoju organizmu.

Ponadto kwasy te mają wpływ na rozszerzanie naczyń wieńcowych, co niweluje wystąpienie miażdżycy czy powszechnego nadciśnienia. Tłuszcze nienasycone regulują także pracę ośrodkowego układu nerwowego, układu sercowego, a także normalizują tętnicze ciśnienie krwi.

Siemię lniane

Siemię lniane

Cenny i zdywersyfikowany skład nasion lnu sprawia, że jego bezpośrednie wyroby i produkty zawierające go w swoim składzie wykazują działanie lecznicze, a ich zastosowanie jest niebagatelnie szerokie. Nie bez powodu zresztą olej tłoczony z nasion tejże rośliny utożsamiany jest z jednym z najzdrowszych na świecie.

Zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych wpływa również na regulację stopnia nawilżenia skóry (optymalizując przestrzenie międzykomórkowe i redukcji utraty wody z obrębu zewnętrznych warstw skóry). Ponadto len zawiera witaminę E, która pomaga we wzmocnieniu bariery lipidowej skóry oraz spowalnia proces starzenia. W tym miejscu warto również wspomnieć, iż olej lniany wspomaga proces regeneracji naskórka (poza tym pomagają w leczeniu odleżyn i owrzodzeń). Oddziaływanie lnu na skórę nie sprowadza się wyłącznie do wcześniej wymienionych, bowiem jego stosowanie docenią również osoby borykające się z problemami tłustej skóry. W tej materii zmniejsza wydzielanie łoju skórnego, co zapobiega zatykaniu porów.Warto też dodać, że zewnętrzne aplikowanie oleju lnianego w pewnym stopniu stanowi barierę przed szkodliwym działaniem promieniowania ultrafioletowego i oparzeniami słonecznymi, wynikającymi z nadmiernej ekspozycji na promienie słoneczne.

Związki mineralne zawarte w nasionach lnu odżywiają zniszczone włosy i nawilżają skórę głowy. Wcieranie oleju lnianego we włosy sprawia, że stają się sprężyste i zdrowsze. Olej zapobiega także wypadaniu włosów i powstawaniu łuszczycy skóry.

Zawartość substancji śluzowych w nasionach lnu sprawia, że spożywanie naparów z tej rośliny wspomaga leczenie przeziębienia, kaszlu i zapalenia oskrzeli. Substancje te ułatwiają oczyszczanie oskrzeli z zalegającej wydzieliny oraz niwelują suchego kasłania. Siemię lniane jest również źródłem błonnika i fitoestrogenów, te zaś wykazują właściwości regulujące i wspomagające trawienie. Działa też rozwalniająco, dlatego len jest dobrym rozwiązaniem na zaparcia. Co ciekawe, siemię lniane może być wykorzystywane także do neutralizowania skutków biegunki, nadkwasoty (potocznej zgagi) oraz nieżytów. Len jest też największym źródłem lignanów, co sprawia, że może być wykorzystywany w profilaktyce nowotworowej (przy jego spożywaniu skutecznie zmniejsza się liczba i szybkość podziałów komórek nowotworowych).

Duża zawartość śluzu w nasionach tej rośliny pomaga w leczeniu chorób układu pokarmowego (m.in. wrzodów dwunastnicy oraz żołądka). Owe substancje pokrywają i regenerują błony śluzowe, a tym samym zabezpieczają je przed negatywnym działaniem kwasów trawiennych. Napary z lnu leczą zarówno przyczyny jak i objawy w postaci pieczenia i bólu.

Siemię lniane docenią również osoby dążące do zrzucenia zbędnych kilogramów, gdyż zawiera ono lignany, które przyspieszają i usprawniają procesy metaboliczne. Spożywana żywność będzie łatwiej rozkładana na związki proste, te zaś zostaną przekształcone w energię, a zawarty w oleju lnianym związek pobudzający organizm do produkcji żółci, ułatwi proces rozkładania tłuszczów. Po raz kolejny warto też wspomnieć o zawartości kwasów Omega-3, których spożywanie zwiększa wydolność organizmu, co bez wątpienia zainteresuje osoby preferujące aktywny tryb życia.

 Jak wykorzystać siemię lniane i jak je dawkować ?

Dorosły człowiek powinien spożywać 2-6 łyżek oleju każdego dnia, poziom dawki jest ściśle uwarunkowany indywidualnymi potrzebami Twojego organizmu oraz dolegliwościami. W przypadku dzieci spożycie oleju lnianego może być wyższe, aniżeli w przypadku osób dorosłych, gdyż zawarte w nim kwasy i tłuszcze są niezbędne do poprawnego rozwoju organizmu. Pamiętaj jednak, aby wykorzystywać go wyłącznie w surowej postaci (nie ogrzewając go), np. do sałatek, sosów bądź spożywać bezpośrednio. Termiczne przetwarzanie oleju lnianego powoduje, że traci swoje właściwości lecznicze.

Z siemienia lnianego możesz wykonać napar, w tym celu przygotuj łyżkę nasion lnu i dodaj je do 250 ml wrzącej wody, a następnie nakryj niejednorodną mieszaninę i odstaw na kwadrans. Tak przygotowany napar należy pić dwa razy dziennie, możesz też wykorzystywać go do przemywania skóry (jeśli borykasz się z chorobami takimi jak łuszczyca czy półpasiec). Pamiętaj, aby olej lniany, jak i napary z siemienia lnianego przechowywać w chłodnym, suchym i zacienionym miejscu. Warto jest spożywać na bieżąco, aby nie utraciły swoich walorów zdrowotnych.

Z ziaren lnu można również przygotować odwar: wsyp łyżkę siemienia lnianego do 0,25 l chłodnej wody i gotuj pod przykryciem przez piętnaście minut na niewielkim ogniu, a następnie odcedź odwar od nasion. Tak przygotowany środek leczniczy możesz spożywać (podobnie jak poprzednio) dwa razy dziennie.