Cenne właściwości orzechów

Orzechy stanowią smaczną przekąskę między posiłkami, w zależności od gatunku charakteryzują się smakiem idealnym do deserów, sałatek i innych potraw. Jednak nie sam smak przemawia za tym, aby regularnie spożywać orzechy. Warto jeść garść orzechów dziennie, aby skutecznie zredukować prawdopodobieństwo zachorowania na choroby cywilizacyjne takie jak rak jelit, zawał serca czy cukrzyca. Orzechy są zbudowane przede wszystkim z tłuszczy nienasyconych, które pomagają zmniejszyć poziom szkodliwego cholesterolu we krwi oraz cennego błonnika. Niemal wszystkie orzechy zawierają liczne witaminy, związki mineralne i mikroelementy (wapń, potas, fosfor, magnes itp.). Co ciekawe, mimo wysokiej kaloryczności tych produktów, ich spożywanie może skutkować zmniejszeniem tkanki tłuszczowej, a w rezultacie również masy ciała. Dzieje się tak, gdyż orzechy przyspieszają i regulują procesy metaboliczne, a poza tym są bardzo sycące co wiąże się z ograniczeniem spożywania innych produktów. Orzechy zawierają argininę, czyli aminokwas powodujący zwiększanie światła naczyń krwionośnych.

Migdały

Zawartość kwasu alfa-linolenowego, magnezu oraz witamin z grupy B i E w migdałach pomaga w złagodzeniu stresu i wzmocnieniu układu odpornościowego, a ponadto prowadzi do poprawy samopoczucia. Migdały są też cennym produktem odżywczym dla naszego mózgu, ich spożywanie przyczynia się bowiem do poprawy koncentracji i zdolności zapamiętywania, a to za sprawą zawartości potasu i witamin z grupy B, E i PP. Należy również dodać, że te orzechy zawierają właściwości wzmacniające skórę (spowalniają proces jej starzenia), włosy i paznokcie.

DSCN2316[1]

Orzechy włoskie

Dużą popularnością cieszą się orzechy włoskie, które bogate są w jednonienasycone i wielonienasycone kwasy tłuszczowe skutecznie redukujące poziom cholesterolu we krwi, a na dodatek zawierają nienasycony kwas α-linolenowy z grupy omega-3. Kwasy te zawierają wiele cennych właściwości:  mają działanie przeciwnowotworowe, zapobiegają miażdżycy i zawałom serca (a to za sprawą obniżenia trójglicerydów we krwi), mają właściwości przeciwzapalne i regulują pracę układu nerwowego. Orzechy włoskie znane są również z tego, że korzystnie wpływają na rozwój i poprawne funkcjonowanie pracy mózgu. Orzechy włoskie są także źródłem błonnika, kwasu foliowego, witamin z grupy B i E, magnezu oraz antyoksydantów takich jak mangan i miedź. Zawartość kwasu elagowego wspomaga układ odpornościowy i układ krążenia. Orzechy te są dobrym budulcem mięśni, dlatego warto dołączać je do swojej diety połączonej z intensywnymi zestawami ćwiczeń. Można je spożywać jako samodzielną przekąskę, dodatek do sałatek, deserów oraz wielu innych potraw. Jako ciekawostkę można dodać, że w rzeczywistości orzechy włoskie pochodzą z terenów Azji Mniejszej.

Orzechy laskowe

Warto również sięgać po orzechy laskowe, które są cennym źródłem witamin z grupy B, E, C, cynku i żelaza. Obecność wspomnianych witamin wzmocni skórę, włosy i paznokcie (zapobiegnie łamliwości i przyspieszy proces gojenia niewielkich ran). Natomiast witamina C zwiększa produkcję kolagenu, co nadaje skórze elastyczności i chroni ją przed negatywnymi skutkami promieniowania UV.

Pistacje

Pistacje to jasnozielone orzechy zawierające odmianę witaminy E, która wykazuje właściwości przeciwrakotwórcze (ich regularne spożywanie redukuje prawdopodobieństwo zachorowania na raka płuc i prostaty). Ponadto orzechy te zawierają sporą ilość błonnika (6,1g/100g), żelaza, magnezu, potasu, manganu, fosforu i witamin z grupy B. Tym samym podobnie jak inne orzechy, wspomagają pracę mózgu i wzmacniają odporność, wzmacnia kości i zęby (fosfor), poprawia nastrój i zmniejsza nerwowość, reguluje pracę serca, a także ułatwia wchłanianie kwasu askorbinowego. Nie bez znaczenia jest również zawartość naturalnych przeciwutleniaczy – karotenoidów (zawarty również w żółtych, czerwonych i ciemnozielonych warzywach i owocach), które minimalizują ryzyko zachorowania na zwyrodnienie plamki żółtej (ta zaś może doprowadzić do uszkodzenia wzroku).

Makadamia

W szczególności kobiety w ciąży powinny zainteresować się orzechami makadamia, które pochodzą z Australii. Orzechy mają niezwykle twarde łupiny, dlatego zwykle sprzedawane są wyłuskane. Warto również nadmienić, że orzechy te dość szybko jełczeją, tym samym tracąc swoje walory smakowe. Makadamia zawiera aż 77% tłuszczu (głównie kwasów jednonienasyconych), witaminy z grupy B i wiele składników mineralnych takich jak chociażby wapń, selen, żelazo i fosfor. Orzechy te mają właściwości obniżające poziom cholesterolu, zmniejszają ryzyko wystąpienia nowotworów, niedokrwistości (za sprawą kwasu foliowego). Kwas ten jest istotny dla kobiet w ciąży – matki spożywające makadamię mogą uchronić swoje dziecko przed wystąpieniem wad związanych z cewą nerwową.

Orzechy kokosowe

Wiele cennych właściwości zawierają także dość spore orzechy kokosowe. Są przede wszystkim bogate w witaminy (B, E, C) oraz substancje mineralne (potas, magnez, fosfor, cynk, żelazo, sód, cynk). Kokosy zbudowane są z tłuszczów nasyconych (trójglicerydów średnionasyconych), te zaś swoimi właściwościami przypominają tłuszcze nienasycone. Spożywanie tych orzechów (miąższu, wiórków, mleczka) zmniejsza ryzyko zachorowania na miażdżycę oraz choroby związane z sercem. Zewnętrzną warstwę owocu kokosa stanowi koira (gruba warstwa włókien), wewnątrz której znajduje się endokarp (orzech kokosowy). Wewnętrzna warstwa orzecha nazywana jest bielmą, a po wysuszeniu koprą – ta zaś zawiera niemal 70% tłuszczu, 14% cukrów i 7% białek. Mleko kokosowe jest płynną postacią bielmy, której ilość zmniejsza się wraz z procesem dojrzewania owocu.

 Orzechy arachidowe

Wszechobecne orzeszki ziemne zawierają kwas oleinowy, który pomaga obniżać (podobnie jak i inne gatunki orzechów) poziom złego cholesterolu we krwi. Orzechy te zawierają też stosunkowo niewiele tłuszczy, te bowiem stanowią 46% ich budowy. Fistaszki zawierają dużo białka (1/4), składników mineralnych (potas, selen, fosfor, magnez, niacyny i witaminy E). Orzechy te zapobiegają powstawaniu miażdżycy, osteoporozy oraz wzmacniają skórę. Ich obecność nie bez znaczenia okaże się w codziennej diecie osób dbających o formę, zawierają bowiem argininę, która zwiększa zdolność organizmu do wysiłku i jest zarazem ważnym elementem budującym mięśnie. Przy okazji orzechów ziemnych warto dodać, że najzdrowsze są te bez dodatków, sprzedawane w łupinkach. O ile same orzechy arachidowe są bardzo zdrowe i nie tuczą, tak tłuszcze i dodatki wykorzystywane do ich prażenia oraz wszelkiego rodzaju słodkie panierki zawierają mniej zdrowe tłuszcze nasycone oraz spore pokłady cukrów. Trzeba też uwzględnić fakt, że ten gatunek orzechów alergizuje, dlatego osoby z szerokim zakresem alergii powinny upewnić się co do tolerancji poszczególnych składników.

Nerkowce

Orzechy nerkowca pochodzą z Brazylii, a swoją nazwę zawdzięczają przede wszystkim swojemu kształtowi, który przypomina nerkę. Orzechy te zawierają tłuszcze nienasycone (jedno- i wielonienasycone) i niemal 18% białek, są więc idealnym dopełnieniem diety wegetarian, W nerkowcach znajdziemy witaminy z grupy B i E, żelazo (niehemowe), cynk, miedź i magnez. Orzechy nadnercza spowalniają procesy starzenia skóry, pomagają w leczeniu anemii, korzystnie wpływają na działanie układu krwionośnego, zapobiegają miażdżycy, a także są kluczem do utrzymania zdrowych włosów i paznokci i dobrego samopoczucia.

Orzechy pinii

Orzechy piniowe w rzeczywistości są nasionami sosny piniowej rosnącej nad basenem Morza Śródziemnego oraz w krajach Dalekiego Wschodu. Pozyskuje je się z szyszek sosny, które poddaje się ogrzewaniu, w wyniku czego otwierają się i ukazują nasiona. Aby orzeszki były zdatne do spożycia należy wówczas usunąć łupinkę. Orzechy te ze względu na charakterystyczny smak są częstym dodatkiem do sałatek i ciast, ale warto je spożywać także w surowej formie. Wytwarza się z nich również olej piniowy. Nasiona sosny piniowej zawierają dużo białka, bo aż 24%, które wspomaga procesy przemiany materii oraz magnezu, który poprawia samopoczucie przy wzmożonym stresie, a ponadto normalizuje pracę mięśni. Orzeszki pinii są też cennym źródłem cynku. Nie bez znaczenia jest też cena tego przysmaku, kilogram orzeszków pinii pochodzących z śródziemnych krajów europejskich w sklepach ze zdrową żywnością to koszt rzędu 100 złotych. Trochę tańsze okażą się partie pochodzące z Azji.

Orzechy pekan

Orzechy pekan pochodzą z Ameryki Północnej, a wyglądem przypominają popularne orzechy włoskie, mają od nich jednak ciemniejszą skórkę. Ten amerykański przysmak jest bogaty w liczne witaminy (m.in. z grupy B, C, E i K), sporą ilość białka (9%) i błonnika (10%), węglowodanów (4%), a także wapnia, cynku, żelaza, potasu, magnezu, sodu i kwasu elagowego. Tłuszcze stanowią niemal 70% pekanów, z czego 90% to nienasycone kwasy tłuszczowe. Zawartość sporych pokładów witaminy E i innych przeciwutleniaczy sprawia, że orzechy pekan są skuteczną bronią do walki z nowotworami oraz nadciśnieniem tętniczym. Mimo wysokiej zawartości tłuszczów, uzupełnianie swojej diety o ten produkt skutecznie pomoże Ci w walce z nadwagą. Spożywanie tych orzechów wzmacniają i ulepszają wygląd skóry, włosów i paznokci, a także polepszają wzrok. Zawartość wielu składników odżywczych wzmacnia odporność i – podobnie jak inne orzechy – reguluje metabolizm. Orzechy pinii

Orzechy cola

Orzechy cola uprawiane na tropikalnych obszarach Afryki i Ameryki, są energetyczne i wspomagają zmęczony organizm, zawierają bowiem nawet 2-4% kofeiny. Orzeszki te zawierają również teobrominę, kolatynę, polifenole i potasu. Polecane są osobom z zaburzeniami seksualnymi oraz przy zmęczeniu intelektualnymi.

Orzechy brazylijskie

Sama nazwa sugeruje, że orzechy te pochodzą z Ameryki Łacińskiej, ich największymi eksporterami są Boliwia, Brazylia i Peru. Orzechy brazylijskie zawierają duże stężenie przeciwutleniaczy, które znacząco zmniejszają prawdopodobieństwo powstania nowotworów (przede wszystkim piersi, prostaty i płuc). Zawierają duże pokłady selenu, który wzmacnia działanie zawartych przeciwutleniaczy. Orzechy te są najbogatszym źródłem selenu pochodzenia roślinnego.