Odtłuszczone mleko krowie

Jak powszechnie wiadomo, mleko jest przede wszystkim źródłem dobrze przyswajalnego białka i wapnia, a zatem produkt ten powinien wchodzić w skład codziennej diety. Z drugiej jednak strony wiemy, że mleko zawiera również tłuszcz, którego obecność staje się problematyczna w szczególności osobom przesadnie skupiającym się na liczeniu kalorii i stosujących diety odchudzające. Konsumenci borykają się z kolejnym dylematem – czy spożywać pełnowartościowe mleko czy odtłuszczone, pytanie staje się tym bardziej problematyczne w dobie licznych alarmów związanych z nadwagą ze strony dietetyków.

Co niezwykłego zawiera mleko?

Mleko i jego przetwory zawierają wiele cennych właściwości odżywczych, z czego najczęściej w różnych okolicznościach podkreślana jest zawartość bogatych pokładów białka i wapnia. Te zaś stanowią element budulcowy (budują mięśnie, kości, skórę, włosy, zęby…), dlatego spożywanie mleka i przetworów mlecznych przez dzieci umożliwia prawidłowy rozwój i poprawne funkcjonowanie organizmu, natomiast osoby w podeszłym wieku mogą w ten sposób uchronić się przed osteoporozą. Poza tym produkty mleczne powinien spożywać niemal każdy.

Zawartość wapnia odpowiada również za prawidłową krzepliwość krwi, regulowanie układu nerwowego i wspomaganie pracy mięśni, a co istotne wspomaga wytwarzanie enzymów zmniejszających tendencję odkładania tłuszczu w organizmie. Docenią je więc osoby borykają się się z nadwagą, bądź też kurczowo trzymają się wyznaczonego przedziału wagowego. Mleko zawiera również lipidy i kazeinę, które z kolei odpowiadają za odpowiednie nawilżenie skóry, zabezpieczenie jej przed wysychaniem i negatywnym oddziaływaniem warunków atmosferycznych.

Mleko odtłuszczone zawiera zdrowe nienasycone kwasy tłuszczowe (jest pozbawione kwasów nasyconych), obecne również w produktach takich jak orzechy. Tłuszcze nienasycone mają wiele dobroczynnych właściwości – między innymi wspomagają metabolizm i przemianę materii, a także poszerzają naczynia krwionośne w organizmie (pozytywnie wpływają na pracę serca), ułatwiają wchłanianie do organizmu witamin A, D, E, K (tj. rozpuszczalnych w tłuszczach), a nawet zmniejsza ryzyko zachorowania na miażdżycę. W skład mleka wchodzi również kwas mlekowy, który wykazuje właściwości poprawiające odporność i wspomaga produkcję kolagenu (ten zaś odpowiada za utrzymanie elastyczności skóry i spowalnia proces jej starzenia; jest również obecny w rogówce oka).

Natomiast nieodtłuczone mleko zawiera również nasycone kwasy tłuszczowe, które są postrzegane jako gorsze z jednej przyczyny – są postrzegane jako główna przyczyna tak powszechnego zjawiska otyłości, z jakim boryka się współczesna ludność. Tłuszcze te zwiększają również poziom cholesterolu we krwi (występują również w przetworach mlecznych takich jak śmietana i masło), mają jednak istotną zaletę – zwiększają przyswajalność witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.

Mleko jest również źródłem licznych witamin i związków mineralnych, jak chociażby fosfor, magnez i potas. Te zaś odpowiadają za stan kości, regulację ciśnienia i układu nerwowego. Do głównych witamin obecnych w mleku można zaliczyć A, B (w tym B12), C, D, E, K oraz witaminę PP. Witaminy te wpływają na zachowanie zdrowego stanu skóry i układu wzrokowego, wspomagają w organizmie produkcję czerwonych ciałek krwi (ta właściwość jest szczególnie istotna w przypadku anemików), poprawiają odporność, stan psychiczny i zdrowy wygląd włosów.

Warto również wspomnieć, że wapń zawarty w mleku zmniejsza też prawdopodobieństwo powstawania komórek rakowych, tym samym należy z dystansem podchodzić do stereotypów, jakoby tłuszcze zawarte w mleku miały prowadzić do rozwoju choroby takiej jak kamica nerkowa. Tak jak wcześniej zostało wspomniane, mleko powinien spożywać niemal każdy, nawet codziennie. Odstępstwo od reguły obejmuje osoby zmagające się z problemem, kiedy ich organizm wykazuje niską tolerancję na laktozę (disacharyd obecny w mleku, zwany też cukrem mlecznym). Dokuczliwość wspomnianego uczulenia występuje w sytuacji, kiedy nasz organizm produkuje zbyt mało laktazy, która z kolei jest niezbędna, aby dwucukier obecny w mleku został prawidłowo strawiony. Część alergików nie toleruje obecnej w mleku kazeiny. Objawy występujące u alergików mogą być różne, począwszy od podrażnień skóry, bólu brzucha i rozwolnienia.

Mleko mleku nie równe

Osoby uczulone na laktozę muszą w dużym stopniu wyeliminować ze swego jadłospisu produkty pochodzenia mlecznego, tym samym pozbawiając swój organizm dobrze przyswajalnego źródła witamin i minerałów. W podobnej sytuacji są zresztą weganie, którzy rezygnują ze spożywania nabiału ze względu wyznawanych przez siebie ideologii i przekonań. Wspaniałą alternatywą może być mleko sojowe, które nie tylko jest pozbawione laktozy, ale również wytwarzane jest z ziaren soi (a więc pochodzenia roślinnego). Mleko sojowe charakteryzuje się względnie niską zawartością tłuszczą, a co istotne – jest pozbawione cholesterolu. W porównaniu z mlekiem krowim mniej w nim wapnia, białka i witaminy D (którą zresztą organizm ludzki w pewnym stopniu potrafi wytwarzać samodzielnie), nadal jednak stanowi bogate źródło wartościowych związków odżywczych i budulcowych. Dużą zaletą mleka sojowego jest również fakt, że jego spożywanie nie powoduje zwiększania ilości kwasów żołądkowych, tym samym może być spożywane przez osoby cierpiące na wrzody żołądka, tudzież dwunastnicy.

Warto również podsumować główne różnice występujące między pełnowartościowym tłustym mlekiem, a mlekiem odtłuszczonym. Tą zaś nasuwa na myśl sama nazwa, bowiem mleko odtłuszczone różni się przede wszystkim znacznie niższą zawartością tłuszczu (a zatem i niższą zawartością cholesterolu), natomiast zawartość składników odżywczych nie ulega większym zmianom. Warto też wspomnieć, że mleko organiczne (pochodzące od krów pasących się w otwartej przestrzeni) zawiera więcej kwasu Omega-3.

Na rynku dostępne jest również mleko ryżowe, pozyskiwane ze zmielonych ziaren ryżu. Produkt ten pozbawiony jest laktozy i praktycznie nie alergizuje. Mleko ryżowe zawiera wyłącznie kwasy nienasycone i nie zawiera cholesterolu, jego roślinne pochodzenie wiąże się jednak z mniejszą zawartością białka w zestawieniu z mlekiem ssaków. Mleko pozyskuje się również z prażonych migdałów, często produkt ten zostaje wzbogacony w substancje odżywcze, które zawiera mleko krowie. Mleko migdałowe wykazuje cechy podobne do mleka ryżowego, należy również dodać, że jest niskokaloryczne.

Nie należy również zapominać o mleku kozim, znacznie mniej popularnym w naszym kraju (głównie eksportowanym do Skandynawii i krajów ruskich). W odróżnieniu od mleka krowiego zawiera ono znacznie mniej laktozy i kazeiny. W przypadku dzieci wykazujących alergię na składnik mleka krowiego nie należy jednak stosować terapii hipoalergicznej, polegającej na zamianie na mleko kozie. Mleko tego pochodzenia może również uczulać, a ponadto pochodzi od tej samej grupy zwierząt kopytnych, co wiąże się z obecnością zbliżonych antygenów.

Mleko kozie charakteryzujące się specyficznym słonawym posmakiem należy spożywać, a to za sprawą jego licznych walorów zdrowotnych. W jego skład wchodzą witaminy z grup A, B, C, D i PP oraz nienasycony kwas tłuszczowy Omega-6 ( ze względów zdrowotnych powinien być uzupełniany produktami zawierającymi kwasy Omega-3) i kwas foliowy. W efekcie kozie mleko usprawnia działanie układu nerwowego i mózgu, poprawia samopoczucie, wspomaga poprawny rozwój noworodków, reguluje działanie wątroby. obniża poziom cholesterolu we krwi, a istotną informacją dla anemików jest fakt, że obecny w mleku kwas foliowy pobudza organizm do wytwarzania czerwonych krwinek.

Kozie mleko to również źródło licznych związków mineralnych, takich jak żelazo, miedź, mangan potas czy selen, a dodatkowo zwiększa przyswajalność fosforu, magnezu i wapnia. Co ciekawe, opisywane mleko zawiera wszystkie niezbędne człowiekowi aminokwasy egzogenne (czyli takie, których organizm ludzki nie jest w stanie samodzielnie syntetyzować), tym samym stanowi wartościowe uzupełnienie diety kulturystów. Kozie mleko zawiera chociażby tryptofan, który reguluje cykl snu i burzliwość nastrojów. Produkt jest łatwo przyswajalny i lekkostrawny. Jako, że mleko kozie korzystnie wpływa na mineralizację kości, jest polecane dzieciom w okresie intensywnego wzrostu oraz osobom w podeszłym wieku (w tym osobom borykającym się z problemami trawiennymi). Na koniec warto wspomnieć, że kozie mleko zawiera znacznie mniej metali ciężkich względem mleka krowiego.