Pływanie jest wyśmienitym ogólnorozwojowym ćwiczeniem aerobowym, które pomoże Ci schudnąć, wzmocnić partie wszystkie mięśniowe i poprawić kondycję fizyczną. Zaletą tej aktywności jest fakt, że nie wymaga specjalistycznego i kosztownego wyposażenia (tudzież stroju), a ponadto pływanie jest bezpieczne dla zdrowia i możesz je uprawiać praktycznie cały rok.

Dlaczego warto pływać

Jeśli myślisz o odchudzaniu, niewątpliwie powinieneś pomyśleć o pływaniu. Podczas intensywnego, godzinnego treningu możesz spalić nawet pięćset kcal. Ćwiczenie w postaci pływania angażuje całe ciało do pracy i reguluje procesy metaboliczne, tym samym przyspieszając spalanie tłuszczu.

Regularne pływanie pomoże Ci również w zbudowaniu mięśni brzucha, pleców, rąk i innych partii. Pływanie jest bowiem ćwiczeniem ogólnorozwojowym, które wymaga od Twojego ciała wykonywanie wielu złożonych ruchów, tym samym zwiększając elastyczność mięśni, a konieczność kontroli oddechu sprawia, że mięśnie pracują wydajniej i są lepiej dotlenione. Warto dodać, że ta cecha pozytywnie wpływa na drożność dróg oddechowych i pobudzenie układu krążenia. Aby uzyskać najlepsze efekty najlepiej łączyć regularne wizyty na basenie z ćwiczeniem na siłowni i innymi ćwiczeniami aerobowymi takimi jak bieganie.

Regularne pływanie wzmocni Twoją kondycję, odporność i rozluźni mięśnie (co docenią chociażby osoby, których treningi składają się biegania, które wywiera większe obciążenie stawów i kontakt z twardszym podłożem). Podczas intensywnego pływania poprawisz sobie również samopoczucie, gdyż jak powszechnie wiadomo, przy długotrwałym treningu organizm zaczyna produkować endorfiny.

W gruncie rzeczy pływać może praktycznie każdy, nawet osoby cierpiące na różne kontuzje, borykające się z problemem osłabionych stawów i bólami pleców. Pływanie jest wręcz wskazane osobom mającym problem ze skrzywieniem kręgosłupa i pochyloną postawą ciała. Podczas treningu na basenie wzmocnisz mięśnie pleców (w tym podtrzymujące kręgosłup), tym samym wyprostujesz swoje plecy i sukcesywnie będziesz zmniejszał odchylenie kręgosłupa od normy. Dzięki wzmożonemu przepływowi krwi podczas pływania, skóra dłużej zachowuje elastyczność, a tym samym możesz spowolnić proces starzenia. Za sprawą wydajniejszego obiegu krwi wzmocnieniu ulegają również naczynia krwionośne oraz mięsień sercowy.

Poprzez pływanie wzmacniasz też swoje kości i stawy, a konieczność kontroli oddechu podczas treningu sprawia, że objętość płuc ulegnie zwiększeniu. Swój styl pływacki powinieneś dopasować do osobistych preferencji i możliwości fizycznych. Zarówno kraul, delfin czy żabka przyniosą Ci widoczne korzyści. Lepsze efekty uzyskasz dywersyfikując style podczas pływania – ściślej mówiąc jeden basen możesz przepłynąć kraulem, zaś drugi żabką, kolejny na plecach itp. Tym sposobem wzmocnisz wszystkie partie mięśniowe, łatwiej wyprostujesz kręgosłup, a podczas treningu nie odczujesz monotonii. Jeśli czujesz utratę sił podczas godzinnego treningu, nie rób długich przerw, natomiast zmniejsz tempo pływania.

Istotną zaletą pływania jest to, że można uprawiać je regularnie przez cały rok i to bez względu na nasz umiarkowany klimat. Latem otwiera się szerokie spektrum naturalnych akwenów wodnych w których możesz doskonalić swój styl pływacki, można bowiem ćwiczyć pływanie u wybrzeży oceanu (w trakcie melancholijnego urlopu w lazurowej głębinie), morza, czy jeziora. Natomiast całoroczne pływanie umożliwią zamknięte pływalnie i baseny, gdzie możesz ćwiczyć na określonym dystansie (tym samym zwiększać intensywność treningu), nie martwiąc się o temperaturę cieczy, odczyn i jej czystość.

Woda basenowa

Podczas pływania na basenie nad Twoim bezpieczeństwem nieustannie czuwają ratownicy, a woda ma optymalną temperaturę, a w dodatku masz pewność jakiej głębokości możesz spodziewać się w określonej części basenu. Tym samym uiszczając niewielką opłatę możesz skupić się wyłącznie na ćwiczeniu. Sport ten, uprawiany amatorsko nie wymaga specjalistycznego stroju – w gruncie rzeczy wystarczy, że zaopatrzysz się w swój kąpielowy, a jeśli planujesz pływać na basenie, również czepek i okulary. Te ostatni element ekwipunku zwiększy komfort pływania w wodzie chlorowanej, bądź wysokim stopniu zasolenia (okażą się też nieocenione przy eksploracji zasobów krystalicznie czystych wód).