Sałatka z rukolą

Letnie upały sprawiają, że masz ochotę spróbować czegoś lekkostrawnego i smacznego jednocześnie. Z pewnością zainteresuje Cię mój przepis na przygotowanie sałatki z rukolą, zwaną też rokiettą siewną. To zielone warzywo należy do roślin kapustowatych, a kształtem swoich liści przypomina pospolitego mniszka lekarskiego. W naszym kraju jest wciąż mało popularna, mimo tego, że mogłaby być uprawiana w naszym klimacie.

Rukola jest rośliną porastającą głównie tereny basenu Morza Śródziemnego. Jej intensywny zapach i specyficzny gorzkawy smak sprawiają, że w kuchni tamtejszych regionów jest wykorzystywana jako składnik sałatek. Liście rokietty siewnej zawierają witaminy A, B, C i K błonnik, kwas foliowy. Jest również źródłem mikroelementów (wapń, potas) i żelaza, którego zawiera niemal czterokrotnie więcej, aniżeli sałata lodowa. Rukola jest lekkostrawna (reguluje perystaltykę jelit) i niskokaloryczna (100g=20kcal). Dodatkowo jest sycąca (co docenią osoby odchudzające się), wzmacnia odporność, a obecność aminokwasów siarkowych sprawia, że wykazuje właściwości bakteriobójcze. Zawiera też przeciwutleniacze (do których należy chociażby beta-karoten) i glukozynolany, które chronią przed rozwojem – oraz pomagają w leczeniu – nowotworów. Co ważne, rukolę bez większego problemu nabędziesz w naszych supermarketach.

Składniki:

  • Rukola (jedna paczka, 100-115g)
  • Ser pleśniowy
  • Winogrona
  • Pomidory
  • Orzechy (np. włoskie, nerkowca)
  • Nasiona dyni lub słonecznika
  • Oliwa z oliwek

Sposób przygotowania:

Liście rukoli wsyp do salaterki, ulubiony ser pleśniowy i pomidory pokrój w kostkę. Do sałatki możesz dodać słodsze pomidorki koktajlowe, te wystarczy przekroić na połówki. Przygotuj słodki zielony winogron i dodaj go do sałatki wraz z serem i pomidorami. Rozdrobnij orzechy (orzechy nerkowca mają słodkawy smak, natomiast włoskie z lekka goryczkowy, dlatego wraz z rukolą stanowią ciekawą kompozycję). Wsyp pokrojone orzechy wraz z nasionami dyni bądź słonecznika i składniki wymieszaj. Na zakończenie sałatkę polej oliwą z oliwek i dopraw niewielką ilością soli i pieprzu.

Tak przygotowaną sałatkę można podawać osobno, bądź też w połączeniu z innymi daniami, na przykład z kotletami z ciecierzycy, kotletami sojowymi czy też opiekanym serem Camembert z sezamem. Zachęcam do dzielenia się swoimi spostrzeżeniami i opisywaniem walorów smakowych w komentarzach.

Smacznego!